[dropcap size=small]V[/dropcap]ill du starta ett företag? Då är affärsidén din viktigaste tillgång. Den hjälper dig förklara vad ditt företag är bra på.

I ett moget företag är affärsidén som en förmåga. Den bärs av personer som förkroppsligar affärsidén. Förutom företagets medarbetare kan det vara kunder eller andra för företaget viktiga personer. De kallas informella varumärkesbyggare och ger företaget mening och innehåll.

Företagets marknadsavdelning har betalt för att berätta om företaget. Det har inte de informella varumärkesbyggarna. Det gör dem både intressanta och farliga:

Intressanta därför att det är en obetald kraft som kan peka ut företagets produkter som bättre än konkurrentens.

Farliga därför att du som företagare kan få kraften emot dig.

De informella varumärkesbyggarna är således både möjliga ambassadörer likväl som sabotörer. Därför är det viktigt att se till att alla i din omgivning förstår din affärsidé och får rätt förväntningar på ditt företag.

stunder-av-lycka-affärsidé-rating
Kunderna i dag berättar på ett sätt som inte var möjligt för bara tio år sedan vad de tycker om ditt företag.

Det finns omdömessystem och sajter specialiserade på betyg på företag inte bara inom lättsamma kategorier som böcker och leksaker. Det har också blivit vanligare med betyg och omdömen företag emellan: ett företag som köpt tjänster av ett annat företag delar med sig av sin upplevelse på en sajt som alla kan se.

De informella varumärkesbyggarna har alltså stor makt och delvis också greppet om din affärsidé: de kommer att tala om för dig om de inte gillar den. I bästa fall är de marknadsavdelningens dygnet runt-öppna förlängda arm. I sämsta fall knäcker de ditt företag innan du har kommit igång ordentligt.

Som vanligt tar det längre tid att mödosamt klättra upp för berget än det tar att ramla ned. Vägen upp är full av risker, vägen ned är snabb – många företag har fått se sina ansträngningar raderade över en natt i en förtroendekris.

Kontakten med omvärlden handlar om förtroende och förväntningar, kanaliserade genom din affärsidé. Sätt rätt förväntningar och svik aldrig ett förtroende. Det är ett gratis råd som tål att läsas om och om igen.

Du kan till och med skriva in det i din affärsidé, så här:

Vi ska laga Sveriges godaste glass, bara på ekologiska råvaror, vi ska aldrig överdriva våra egna förtjänster och aldrig svika ett förtroende. Våra kunder ska kunna lita på att vi garanterar en produkt 100 % fri från annat än trevliga överraskningar.

Trovärdighet är ett nyckelord i företagets varumärkesarbete, som handlar om att särskilja sig från andra märken med liknande utbud.

Trovärdighet är också nyckelordet när du formulerar din affärsidé.

I en Nielsen-studie (http://bit.ly/1nfpNQU) av 29 000 internetanvändare från 58 länder och deras vanor och attityder uppger 84 procent av de tillfrågade att de litar på en rekommendation från en vän. 70 procent litar på andra kunders rekommendationer och omdömen, medan bara 37 procent litar på en annons i sin smartphone.

Den höga trovärdigheten i en rekommendation från bekantskapskretsen används av företag inom Multi Level Marketing, så kallad konsulent- eller hemförsäljning. Exempel på företag som använder MLM är Tupperware, Lingon & Blåbär och Oriflame. De exploaterar konsumentmakten genom att låta kunderna sälja till andra kunder och berätta om affärsidén. Det har gjort dem framgångsrika. För de här företagen är sättet att sälja en del av affärsidén.

stunder-affärsidé-lingon-och-blåbär
Det börjar ett nytt Tupperwareparty någonstans i världen varannan sekund. I Sverige säljer bland annat företaget Lingon & Blåbär kläder genom hemförsäljning. Här gäller det att tro på affärsidén för den som vill sälja bra. Lingon & Blåbär har sex bonusnivåer, där den högsta nivån kallas Titan. Där är provisionen 25,5 procent på allt du säljer. Affärsidéns symbol är logotypen. Innan ett barn lär sig läsa känner det igen logotyper och andra symbolbilder. Föräldrarna blir överlyckliga, barnet kan läsa. Så är det inte, men barnet har kommit i kontakt med människans enastående förmåga att lagra och sortera bilder, ge dem mening – och komma ihåg McDonalds-upplevelsen.

Ingrid Grönfeldt är verkställande direktör för Bambino Mam AB, dotterbolag till österrikiska MAM, ett av världens största varumärken inom babyprodukter. Ingrid är en visionär person med en fingertoppskänsla för rätt och fel i marknaden.

Vid ett tillfälle satt vi under två dagar bakom ”hemliga” fönster, speglar som fungerar som fönster åt ena hållet. Vi analyserade hur mammor med barn förhöll sig till företagets produkter kontra konkurrenternas. Under utvärderingen och analysen som följde sammanfattade Ingrid en 60-sidig presentation med orden ”Reklam gör de som inte har något att berätta”.

Det är en slutsats som ansluter till idén om de informella varumärkesbyggarna som din bästa reklam. Och vikten av rätt förväntningar och en tydlig affärsidé: har du förstått dina kunder kommer kunderna att förstå dig.

Eftersom du på sikt inte kommer att bygga ditt företag själv måste du se till att affärsidén förstås av alla. Ibland är sådan kunskap reserverad för företagets ledning. Det är sällan rätt väg.

Man har visat (http://bit.ly/1qH1xXb) att företag där personalen är entusiastisk och förstår affärsidén ”över medel” har kunder som är ”entusiastiska över medel” till företagets produkter.

Det är också den typen av företag som ofta beundras i media och hamnar högt på listor över var studenter vill arbeta.

Vägen dit är lång, men börjar med en tydlig affärsidé – som du delar med dig av.

Jesper Odelius
Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera