Har du läst att vi på Stunder av lycka startat en kampanj mot nedskräpning? I söndags kväll (21/9) skickade vi ett brev till 30 mottagare och nu har de första svaren kommit.

Här är brevet som vi har skickat ut. Vi valde 30 mottagare för att få en hanterbar mängd. Vi ska nämligen följa upp alla och det kommer att ta mycket kraft i anspråk. Brevet blir inte gammalt och inte nedskräpningsfrågan heller – den är tyvärr ständigt aktuell – så tillsvidare nöjer vi oss med att bearbeta dessa 30 mottagare. Har du förslag på fler mottagare vi borde kontakta, hör av dig till Stunder av lyckas redaktion.

Stunder av lyckas brev om nedskräpning
Stunder av lyckas brev om nedskräpning

Tre mottagare har svarat

Först var Coca Cola, följda av Smakis, som båda svarade samma dag de fick mailet. Eller så här: mailet skickades ut vid 22-tiden söndag kväll 21/9. Måndagen 22/9 svarade både Coca Cola och Smakis. McDonalds svarade på tisdagen.

Från Cloetta och Mondelez har vi fått autosvar respektive out of the office-svar. Övriga mottagare på listan har så här långt inte svarat. Coca Cola svarade med färdiga skrivningar inklippta i mailet till oss, men trevligt. Smakis svarade engagerat och rätt gulligt, se deras svar längre ner. McDonalds svarade att de ska svara ordentligt när de tänkt på saken. Låt oss räkna McDonalds svar som ett tredjedels svar. Då har 2,33 svar inkommit av 30. Låt oss hoppas att fler svar kommer.

Skulle inte fler svar komma nöjer vi oss inte med det. Nästa steg är att vi tar kontakt över telefon.

Här är svaret från Smakis, som är det vi gillar bäst så här långt:


Hej Jesper.

Tack för ditt brev till oss.

Vi håller helt med om att detta måste uppmärksammas mer.

Utifrån att vi samarbetar med både KRAV och Naturskyddsföreningen vad gäller det ekologiska innehållet i våra produkter Smakis & Sundis är det minst lika viktigt att förpackningarna återvinns och inte belastar miljön.

Något som vi i fackpress bl.a informerar våra slutkunder om när det gäller vad våra förpackningar från Tetra Pak innehåller och hur de ska lämnas åter.

VI tar till oss detta och kommer i möjligaste mån påminna om att inte skräpa ned vår omgivning.

Se nedan annonser vi hade i Aftonbladet m.fl tidningar där vi drev informations-kampanj tillsammans med Tetra Pak ” Återvinnarna ”.

Med vänlig hälsning

Erik Östensson


Smakis skickade med en bild på en annons och den känns för mig som green washing – ett sätt att skapa en bild av sig som miljövänlig genom bland annat marknadsföring. Det finns inget miljövänligt över en fruktdryck. Den kan bli mindre miljöstörande. Men miljövänlig? Nej.

Allt vi människor gör stör miljön på ett eller annat sätt. Förstås är det okej att dricka fruktdryck, men att visa Kravs logotype, Friends logotype och Naturskyddsföreningens logotype i en annons känns som grönmålning, som green washing ibland kallas på svenska. Och framför allt tar Smakis inte itu med nedskräpningen på någon av de platser där problemet kan adresseras: på plats i butik (jättesvårt för dem) eller på förpackningen (lättare, eller till och med lätt för dem). 

De 30 mottagarna

1. Arla
2. British American Tobacco
3. Carlsberg
4. Cloetta
5. Coca-Cola
6. Duni (engångsartiklar)
7. Estrella
8. Fazer
9. Ferrero (Kinder)
10. Gateau
11. GB Glace (Unilever)
12. Groupe Bel (Baby Bel)
13. Haribo
14. Kellogs
15. Mars
16. McDonalds
17. Mondelez (”Marabou”)
18. Naturskyddsföreningen
19. Ny Teknik
20. Olw
21. Philip Morris International
22. Redbull
23. Skruf snus
24. Smakis
25. Swedish Match
26. Synskadades Riksförbund
27. Spendrups
28. Tidningen Miljöaktuellt
29. Wrigleys (Extra)
30. 7-Eleven

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera