McDonald’s serverar mat till 435 000 gäster varje dag. Det gör dem till Sveriges största restaurangkedja, och trots att jag själv inte äter något från deras meny, tycker jag att de gör ett bra jobb. Till skillnad från många andra aktörer som berättar om sitt samhällsengagemang och hur gröna de är, så tror jag på McDonald’s när de berättar om sitt arbete och engagemang. Jag gillar till exempel kampanjen i restaurangerna där de berättar om sin satsning på ungdomar och ungdomsjobb.

McDonald’s var en av 30 mottagare som fått Stunder av lyckas brev om nedskräpning. Vi mailade vårt brev ihop med en PDF med nedskräpningsbilder förra söndagen. McDonald’s var snabba på att svara, några rader med tack för brevet och vi ska fundera på vad vi tycker, så hör vi av oss. Och nu kom svaret. Drygt en vecka efter att de fick brevet. Du kan läsa svaret i sin helhet här:stunder-brev-mcdonaldsSista meningen lyder ’’Vi vill uppmana alla att hjälpa till i kampen mot nedskräpning, då vi tror på att alla måste arbeta tillsammans för att stoppa skräpet.’’ Gott så. Alla måste hjälpas åt. Men slutar det där? McDonalds’s städar runt sina restauranger och arbetar för att minimera avfallsmängden genom smarta förpackningar. Räcker det? Vad tycker du? Skriv och kommentera.

Stunder av lyckas kampanj mot nedskräpning fortsätter. Nästa vecka kommer 30 nya brev att gå iväg. Detta trots att bara tre av 30 mottagare av de första 30 breven har svarat. Vi undrar förstås vad de 27 som inte svarat tänker. Och vi kommer att ta reda på det. Var så säker.

Vill du hjälpa till i kampen mot nedskräpning? Kontakta Stunder av lyckas redaktion.

Jesper Odelius
Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera