Stunder av lycka - Emma Laurusdottir provar Bikram yoga
Stunder av lycka - Emma Laurusdottir provar Bikram yoga
Jag provar Bikram yoga. Så här bra gick det inte riktigt hela tiden…
Jag provar Bikram yoga. Så här bra gick det inte riktigt hela tiden…

Jag står på ett ben, sträcker ut armen åt ett håll och benet åt det andra. Svetten rinner över hela kroppen och blicken är fokuserad på spegeln framför mig. Full koncentration på att hålla balansen, instruktören går förbi och ber mig sträcka på mig ännu mer och mitt vänsterben börjar skaka. Ska jag verkligen stå så här? Jag släpper blicken en snabbis för att kolla in positionen på tjejen framför, mitt ben skakar till, jag tappar balansen – för att sedan falla pladask ner på min svettdränkta handduk. Vad har jag gett mig in på?!

Jag har prövat yoga en gång tidigare för flera år sen, men insåg att det inte var något för mig. Jag vill gärna svettas till max när jag tränar och insåg att det inte skulle ske av vanlig yoga. Sen fick jag höra talas om Bikram yoga. En yogaform som utförs i ett rum uppvärmt till ca 40° och har 26 övningar. Detta måste ju testas! Det är mot allt förnuft, eftersom jag avskyr att basta… Men mitt begär efter nya utmaningar tar ibland över.

Passet är 90 (!?) minuter långt, men lugn, det känns inte så långt som det låter. Vi börjar med att bara ligga på mattan och andas. Det var ett skönt sätt att anpassa sig till värmen, för att sedan gå över till de 26 övningarna… För mig som inte är van vid yoga var det många konstiga positioner, där jag ska balansera på ett ben, på tå och samtidigt halvsitta med händerna hopflätade eller utsträckta. Alltihop kräver bra balans.

I kampsport underlättar det att ha bra kroppskontroll och balans, något jag har tränat i många år och verkligen fick nytta av i yogan. Hygglig kroppskontroll från kampsporten underlättade förmodligen betydligt vissa positioner, men jag upplevde det trots allt rätt vingligt.

Jag tappar balansen…
Jag tappar balansen…
…och faller. Skratta är det enda som funkar :)
…och faller. Skratta är det enda som funkar 🙂

Att göra positionerna bra var verkligen en utmaning. Att samtidigt försöka fokusera i den påträngande värmen gjorde det svårare. Då och då satte sig någon ner på mattan och bara andades – de började må dåligt av värmen.

Jag kan säga att i Bikram yoga gäller det verkligen att pusha sig själv mentalt: stanna i salen, att inte följa impulsen att ge upp när det blir så där groteskt jobbigt.

90 minuter, 1 liter kroppsvätska (kändes det som) och ett antal tysta svordomar senare var passet slut. Jag var mycket positivt överraskad av hur ansträngande det var, både fysiskt och mentalt. Det var mycket statisk träning. Jag är inte van vid det så mjölksyran kom snabbt i både ben och axlar. Positivt var att kroppen blev mjuk och vig av värmen, så jag vågade dra lite extra i musklerna –superskönt 🙂

Sammanfattningsvis kände jag mig ordentligt påverkad av värmen. Jag fick pusha mig igenom passet men jag tror att det det blir lättare att hantera värmen ju mer man kör. Efter passet mådde jag bra och gillade känslan i kroppen – mjuk och härligt mosig, som efter en heldag i solen. Efter en dusch kände jag mig klar i huvudet och fräsch.

Jag skulle rekommendera alla som vill ha en fysisk och mental utmaning att testa Bikram yoga. Kom ihåg att dricka mycket vatten både före och efter. Ha gärna så lite kläder på dig som bara möjligt och som du känner dig bekväm med. Du kommer att svettas i mängder.

Lycka till! Emma

Emma Larusdottir
Emma älskar att vara aktiv och har hållit på med sport sedan barnsben. Emma jobbar i den glamorösa TV-branschen, bland annat med dokusåpan Big Brother. Hon är extremt envis, skrattar mycket och har en smittande positiv syn på livet. Hon tränar och instruerar i kampsport, älskar äventyr, snowboard och är en inbiten chokladfantast.

Kommentera