Elins Kalaskasse lanserade med buller och bång idag med hjälp av eventplaneraren Johan Petré som är grundaren till Petré Event. Inbjudningen lovade årets största familjefest och en dag som kidzen sent skulle glömma. Sammanfattningen av lanseringen blev en sockerstinn barnversion av en löningshelg på Stureplan; tinnitus, för mycket människor och en hes röst efter att ha försökt överrösta musiken och en ständig stress över känslan att barnen kommit bort.

Elins kalaskasse party

Att förenkla vardagen för stressade småbarnsfamiljer med allt från städning och barnpassning till färdiglagad mat hemma har blivit lönsamma affärsidéer för flera idag kända varumärken som levererar tjänster hem till våra dörrar. Senast skrev jag om Ellens Gryta, ett företag som överraskade med sitt genomtänkta koncept av färdiglagad bra husmanskost till stressade barnfamiljer. Intrycket av Elins Kalaskasse hamnar tyvärr på andra sidan av samma skala, där man försökt alldeles för mycket med fokus på helt fel saker.

Ville förenkla för sina anställda

Grundaren av företaget är den karismatiska barnunderhållaren Galaxa aka Elin Sjöstedt med 10 års erfarenhet av barnkalas. På företagets nyskapade hemsida går det att läsa att idén kom ur att hon ville förenkla arbetet för sina anställda när de levererade barnkalaslösningar och kom då på att de kunde temapaketera färdiga påsar med innehåll till barnkalaset.

På hemsidan kan boende i Storstockholm beställa temakoordinerade servetter och tallrikar med en valfri Frödinge frystårta, varmkorv med bröd och godis för 1249 kr för 10 barn. Det går också att hyra till en elbil i 1,5h för 400kr eller en popcornmaskin för 1000kr. Personligen tror jag att efterfrågan på tjänsten kommer vara för låg till det priset. Idén känns omodern och paketeringarna skrattretande med teman som prinsessa, fotboll, pirat och stylist som exempel. Jag hoppas och tror att dagens föräldrar kan plocka upp lite varmkorv och frystårta själva när deras barn fyller år genom att gå förbi sin lokala stormarknad, där brukar ju även papptallrikar och sugrör finnas.

Grattis till B-kändisarna

Lanseringen i sig var stökig och kaotisk. Samarbetspartners stod uppradade längst med väggarna där det var omöjligt att prata ordentligt med någon representant. Från en miniscen visades barnmode som bara de närmaste 10 personerna kunde se samtidigt som en speakerröst skrek ut i högtalarna. Det fanns även finfina vinster att tävla om. Eller det handlade egentligen inte om att tävla, det var en utlottning där det tillämpades ”slumpvis” dragning av priser som den gälla rösten ropade ut i högtalarna. ”Den som har mobilnummer 07x-xxxxxxx har vunnit en säng från NG Baby värd 4500 kr, var roligt att just du som är halvkänd tv-profil vann priset till din nyfödda bebis.” ”Nu drar vi ännu en vinnare, en pappa, som vinner en radiostyrd bil! Men grattis Martin Melin!”

Elins kalaskasse Malin Gramer Martin Melin

Det hela hade möjligtvis kunnat vara lite mindre uppenbart om personen på scenen hade försökt dölja att det fanns två listor till dragningen, den med kändisarna och den med de övriga gästerna. De sista-sekunden inbjudna bloggarna som fick inbjudan dagen innan fanns inte med på listan över vinnare alls. De flesta med lite insikt i eventvärlden vet nog om att det är så här det ser ut. Självklart är det mer värt i marknadsföring om Martin Melin instagrammar om den fantastiskt coola radiostyrda bilen han fick än om en tvåbarnspappa från Haninge gör det. Det blir bara så pinsamt när det är så uppenbart uppgjort.

Jag stod med på rätt lista

”Grattis till dina vinster!”, var det sista jag hörde när jag lämnade lanseringen tillsammans med min familj efter en och en halv timme. Jag kände mig lite smutsig där jag gick med ett baby-påslakan och en mössa från Didriksson. Som en av bloggarna skrev direkt efteråt:

Nu kommer jag väl aldrig bli bjuden på event igen men det struntar jag i, jag måste ju va ärlig. Detta var ingenting för mig./ Kajsa Stina Romin – på Nyponbebis

Det som jag avslutningsvis frågar mig är om kvällens event verkligen var det som både anordnare och utställare tänkt sig. Jag hoppas inte det. Kanske blev det bara fruktansvärt fel den här gången.

 

Marie Widerberg

Marie Widerberg är Stunders redaktör. Hon älskar äventyr och har alltid något kul på gång. Hon har bland annat cyklat från Stockholm till Malmö med en ettåring och drömmer om att åka trike med familjen längst med Vietnams långa kust.
Kontakta Marie på marie@stunderavlycka.se

Kommentera