Det har kommit till min kännedom att en ny fluga är i stan, Rawfood. Den har för all del flugit runt ett tag men nu verkar den ha satt sig. Nätet svämmar över av recept på rawfood som sägs vara hälsobringande och viktreducerande. Själv stötte jag på den här råa maten för cirka 10 år sedan, då var den inte så omtalad. Det var något som folk i Kalifornien höll på med. I alla fall under rawfoodflagg. För råkost det har vi haft här länge och idén om levande föda är inte ny.

Jag har ägnat några dagar åt att sondera terrängen och här kommer min analys. Centralt i rawfoodrörelsen, är att maten inte ska hettas upp över ca 47 grader. Då anses alla viktiga enzymer i råvaran förstöras. Och det vill du undvika.

Då för tio år sedan när jag fick höra talas om rawfood gick jag på läkarutbildningen. Första tanken var att hela poängen med att inte förstöra enzymer i maten var lite galen, i alla fall med tanke på att det är det som händer när tuggan stöter på saltsyra i magsäcken. Att värme är av ondo kan man väl delvis köpa för vissa grönsaker och liknande är nyttigast rått. En del kostfibrer förstörs också vid upphettning.  Att tillaga mat för hårt kan ge carcinogenicitet. Det råder det ingen tvekan om.

Tomat däremot skiljer ut sig, den är faktiskt nyttigare uppvärmd. Det är vetenskapligt bevisat, särskilt i kombination med olivolja. Italienarna har fattat detta för länge sedan. Kokta ägg är nyttigare än råa. Detta tar rawfoodisarna ingen hänsyn till.

En falang av rawfoodisarna långtidsvärmer mat på låg temperatur och detta är faktiskt att likställa med att hetta upp som vanligt. Temperatur + Tid = Tillagning. Det finns också rawfoodveganer och bland dem visar enligt PubMed en stor andel, (38%), B12 brist.

Äter man veganföda är det mycket viktigt att veta hur man undviker de värsta bristsjukdomarna.

Vissa äter animalisk föda (mjölk, kött, ägg och fisk) vid sidan av vegetabilier men då rått. När det gäller mjölk innebär det då att den är opastöriserad. Om detta kan man väl säga att det var ju helt revolutionerande när man kom på hur man skulle göra mjölken säker, därav den stora spridningen…
Man förhindrade på detta sätt att människor blev sjuka  av TBC, Listeria, EHEC och Salmonella mm. Uppvärmningen dödar dessa bakterier och gör maten säker. CDC (US Centers for disease control) menar att dåligt hanterad mjölk är en av världens farligaste livsmedel!  Så, vill man äta raw, då kan det nog vara en god idé att avstå i alla fall mjölk, ägg och kött. Fisk däremot är ju enklare.
När man väljer att inte värma mat för att man tror att den blir förstörd då missar man en massa smarta livsmedel. Bönor och linser till exempel. Rikt på protein, billigt och inte ett hot mot miljön. För detta kan vi ju inte äta rått.

Rawfood nuts

De raw-recept jag stött på har mestadels handlat om sötsaker. Jag tycker att det är lite lustigt att allt i princip ska mixas med dadlar. Vet ni hur mycket socker (av olika sorter) som dadlar innehåller? Inte? 68% ungefär. Det är ganska energirikt således och kanske inte det smartaste vid försök till viktnedgång. Nötter är också populärt. Då kan jag berätta att 100g hasselnötter innehåller 670kcal vilket motsvarar en tredjedel av det vi bedöms behöva få i oss på en dag. Också väldigt dåligt val om man vill förlora vikt och inte lägga på sig. Däremot kan man till nötens och dadelns försvar säga att de innehåller en massa nyttigheter som vanligt vitt socker saknar.

Juica har jag tidigare skrivit om, läs texten här, det är dåligt ur det perspektivet att drucken grönsak eller frukt inte mättar lika bra som när du tuggar. Då riskerar man att få i sig mer energi än man behöver och vad får man då? Jo viktuppgång.  Finfina fibrer missar man också. Man ska inte få i sig för mycket! Som alltid. Mängden mat är det allra väsentligaste om man vill bli smalare. Och motion.

Sa jag MOTION???? Jag läste att Stefan Rössner sagt att det inte egentligen spelar någon roll vilken diet du väljer, för ingen följer dem. Hear hear. Det svåraste man kan göra är nämligen att ändra sin livsstil. Det är lätt att bli förförd med ord om fantastiska resultat, men bakom en reell och hållbar viktnedgång ligger hårt jobb under lång tid. Quick fix, det finns inte.

Det är när mat börjar likna religion som jag blir orolig.

Generellt kan säga att mer grönt i vår mathållning är jättebra! Grönsaker är ju fettsnålt det vill man ju gärna, i en allt fetare befolkning, förorda. Mindre kött, I´m all for it! Det är när mat börjar likna religion som jag blir orolig. Särskilt när vetenskapen inte kan ge några som helst bevis för att olika dieter är bra för oss.

Vill ni ha mitt råd?

Ät mindre, träna mer! Simple as that! Man kanske skulle slå sig på diettrenden och
bli megarik? Dr Voltaires less is morediet med inslag av kroppsrörelse….Ät mindre, det nya
svarta…jag suger på den hälsokaramellen av mixad dadel och kokosolja.

Rawfood glass
Min typ av raw…hallon, grädde och socker.
Anna Voltaire
Anna Voltaire är läkare, sexbarnsmamma, formgivare, agent för designers, flitig bloggare, kokboksförfattare och husbyggare. En jordnära stockholmsbrutta med en längtan till det enkla livet. Brinner för hållbarhet och kvalitet i alla former.

Kommentera