Stillastående rulltrappor är något som har drabbat oss Stockholmare senaste tiden. Det kan ju vara ytterst irriterande när man har bråttom, som vi tyvärr allt för ofta har.

De som har barnvagnar eller av andra anledningar har svårt att gå i trappor får stå i långa köer och vänta länge på hissen. Hur skulle det gå om något allvarligt skulle hända, så plattformar måste utrymmas, PANIK är min gissning!

Jag tycker egentligen att det är helt underbart att fullt friska människor tvingas gå i trapporna, för folkhälsan är det ju ett stort plus! Men inte ska väl rulltrapporna behöva vara avstängda för att vi ska ta oss an vardagsmotionen?

Det brukar talas om 30 min vardagsmotion och att allt över 30min har en positiv effekt på hälsan! 30 min är väl ett mål vi skulle kunna nå allihop?

Här listar jag mina bästa tips för mer vardagsmotion:

  • Stå inte och vänta 5min på bussen, ta en promenad till nästa hållplats istället.
  • Gå av en hållplats tidigare och gå sista biten.
  • Ta trapporna istället för rulltrappor eller hiss.
  • Ta inte bilen korta sträckor, gå eller cykla istället.
  • Skaffa en hund. (Eller låna en)
  • Lek med barnen.
  • Dammsug ofta.
  • Storhandla inte, gå till lokala närköpet och handla oftare istället.
  • Ta en promenad på lunchen, eller lämna matlådan hemma så du MÅSTE ta dig ut på lunchrasten.
  • Sjung och dansa!
Vardagsmotion Hundpromenad
Skaffa en hund, eller varför inte låna grannens eller kompisens för en trevlig promenad.

 Vi har ju fått våra kroppar för att röra på dem och nu när våren är på ingång så känns det ju så mycket lättare!

Vardagsmotion Promenad
Skogspromenad med barnen!

 Så kom igen nu, ut och rör på er i den kommande vårvärmen!

Kommentera