Jag gör ingen hemlighet av att jag älskar motorburet. Inte så att jag kan sträcka mig till att tycka om en elbil, inte ens Teslan som alla vill ha. Mina bilar och motorcyklar ska mullra, skaka och dofta.

Leksaker som också kan användas för seriös transport måste väl ändå vara det bästa? Undantaget Honda Repsol finns plats för i alla fall en (1) passagerare och i Land Rover Discovery 4 färdas fyrbarnsfamiljen kungligt.

Bilen är en pågående kärlekshistoria där människan varken beter sig rationellt eller förnuftigt. Köpbesluten fattas på känsla, men maskeras med rationella argument. Förstås retar sånt gallfeber på en bokstavstroende grupp nytta före nöje-fanatiker, men det ÄR kul med bilar och motorcyklar.

Här får du en lista på sju njutningsmedel. Inspireras, köp, låna, hyr – eller sukta och längta.

[divider]1. Porsche 911 GT3 RS[/divider]

I dagarna kommer den nya versionen av Porsches sportbil-för-gata, 911 GT3 RS. Jag ska försöka ordna en provkörning, men vi får väl se. I så fall återkommer jag här på Stunder med en rapport ihop med som jag förmodar ett löjligt brett leende. Det här är nämligen roliga bilar. Och ska du äga en sportbil som faktiskt rullar och inte står i ditt eller verkstadens garage är det Porsche som gäller. Sämsta köp är Ferrari, det är som med Alfa Romeo: du behöver två, en bil som står på verkstaden, en bil du kör. Porschen däremot bara rullar. 911 är modellen som gäller, och en bilmodell som stått sig rekordlänge. Med undantag för ett par vansinnigt fula år runt 2000 är det otroligt vackra bilar, där 911:ans mojo överlevt en försiktig men skoningslös löpande utveckling. I dag är Porsche 911 en modern och lättkörd bil. Köp en och må bättre!

[divider]2. Nissan GT-R[/divider]

En japan som äter tyskar till frukost. Nissan GT-R har i upprepade försök varit snabbast när den ställts mot superbilar som just Porsche GT3. Men det hjälper inte så himla mycket. Vi vanliga dödliga kan ändå inte trolla bilen fram som ett kvicksilver på Isle of man utan en tanke på liv och död. Men visst, det här är en snabb och kompetent bil. Och jag har med den på listan för att jag tycker om bilen. Den har den där svulstiga kit car-estetiken som jag fortfarande går igång på. Nissan GT-R är en av de populäraste bilarna att köra i spelet GTA, Grand Theft Auto.

[divider]4. Land Rover Discovery 4[/divider]

stunder-av-lycka-land-rover-disco4Er egen favoritskribent – undertecknad – kör den här förnämliga familjebilen. Här behövs inget finlir, varken på vägen eller inför avresa. Det som ska med knölas in och får plats. Plats får också fyra barn och två vuxna. Faktiskt finns plats för en femte unge, gubevars. Det här är en extremt kompetent bil, låt vara enormt stor. Men all elektronik i bilen gör den lätt att ratta och till och med parkera. Inte så bränsletörstig som man skulle kunna tro, men, visst, det är ju inte en Passat. Köp en själv och bli förälskad. Tar vägen slut? Inga problem, tryck bara på gasen.

[divider]4. Porsche 912[/divider]

stunder-av-lycka-porsche-912Anfader till dagens Porsche 911. Men förstås är det två radikalt olika körupplevelser. Jag har själv kört en Porsche 912 och hade viss möda att hålla den kvar på vägen. Ett fint exemplar kostar skjortan och då får du en bil som kräver din totala koncentration så länge du inte kör rakt fram på E4. Dessutom är interiören milt uttryckt spartansk, rentav påver, det luktar bensin och oljudet i kupén kommer att dränka det sköna dunket i dina iPhone-hörlurar. Men likafullt en underbar bil. Den ballaste färgen är Spy Game-grön, förstås.

[divider]5. Honda HRC Repsol[/divider]

stunder-av-lycka-honda-repsolJag sålde min Honda Repsol när jag fick barn. Plötsligt kändes döden väldigt närvarande och jag förstod på något luddigt sätt att jag behövde skärpa mig. Jag satte ut annonsen på Blocket kvällen jag kört upp från Kolmården med ett litet gäng hojåkare. Morgonen därpå var cykeln såld, med brakförlust. Men jag hade bestämt mig: jag skulle leva och hojen skulle väck. Bland det snabbaste du kan köra, tyvärr inte med plats för passagerare, men det kanske är lika bra. Skruva lite med hjälp av en duktig mek, till exempel Hela Hojen på Högbergsgatan, och så går hojen i åtminstone 330 km/h – inte på bana med en motorcykeltidning, utan med dig vid styret…

En rolig detalj är att House kör en sån här hoj, om än i amerikansk och mildrad version.

[divider]6. Dodge Charger[/divider]

stunder-av-lycka-dodge-chargerMuskelbilen nummer ett är Dodge Charger. Allt annat är kopior eller nummer två, inklusive Ford Mustang. Jag har aldrig suttit i en Dodge Charger, än mindre rattat en. Så det står förstås på min bucket list. Coolast är årsmodellen 1971, den ser du på bilden. Ska en skurk ha en bil i en film är det Dodge Charger som gäller. 1971 var sista året som bilen kunde fås med största motorn, en 7,2 liters V8. Oljepriserna var på väg upp – 1973 kom oljekrisen – och det gjorde bensinen dyr till och med i bilens hemland USA.

[divider]7. Saab 96[/divider]

stunder-av-lycka-saab-96Jag gillar ju att tjata om hur allt var bättre förr – och det var det ju! Se bara på Saab 96. Allt som Saab inte blev, och verkligen inte var på slutet. Då var Saab en förklädd Opel Vectra, en riktig skitbil. Och så gick det som det gick. I Saabs barndom fanns spännande bilar och ett munvattnande varumärke. På slutet fanns bara bra Saab-reklam, resten var dömt till undergång.

Alla garage behöver en vacker Saab, om inte djungeltrumman eller Saab 96 så en 900 Turbo Cabriolet i bra skick.

stunder-av-lycka-saab-900-turbo

Vad gillar du? Tipsa Jesper om bilar att skriva om.

Jesper Odelius
Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera