Leyun Wang - stor, röd

”En kulturs påverkan kan ibland öka med avståndet. I mitt fall väcktes mitt intresse för de asiatiska konst- och hantverkstraditionerna på nytt i Stockholm. Mitt konstnärskap skulle inte ha existerat utan det dubbla inflytandet från mitt kinesiska arv och den västerländska konstnärliga miljön. Den kulturella korsbefruktningen mellan öst och väst har tillfört en rik näring till mitt skapande.”

Så berättade Leyun Wang, svensk-kinesisk konstnär i samband med Liljevalchs vårsalong 2014.

Nu finns ”I Gränslandet” som separatutställning på HV Galleri ute på Djurgården. Det är en textilfiberkonst, närmare bestämt kaffefilter som färgats med kinesisk tusch. Det låter lustigt, men är det inte. Effekten är så bedövande vacker så ett fniss över kaffefiltren kommer aldrig över läpparna. Varför man nu inte kunde få fnissa. För det har säkert Leyun Wang gjort, i sällskap med alla filter och under alla ensamma timmar jag föreställer mig att verken tagit i anspråk.

Med färgning och sömnad har Leyun Wang transporterat en finit materia till en ny plats. Från kaffefilter med ett programmerat syfte, till en del av en konstväv.

Resultatet är slående och jag vill köpa rubbet. Jag går nära och njuter av ett luftigt och lätt konstnärskap som känns förvånande historiskt trots den moderna plattformen. Med färgning och sömnad har Leyun Wang transporterat en finit materia till en ny plats. Från kaffefilter med ett programmerat syfte, till en del av en konstväv. Jag tycker att det är fantastiskt och häpnar som jag ibland gör när jag blir imponerad, över idékraften och envisheten, det konsekventa genomförandet men mest över modet att angripa något så banalt som ett kaffefilter, med föresatsen att skapa något nytt och bättre.

Leyun Wang på HV Galleri Leyun Wang på HV Galleri

Vid dörren finns en gästbok. Där skriver man några rader på ett kaffefilter. Gulligt, men jag tycker att det blir en smula tillkämpat. Det hade räckt med en vanlig bok. För som gästbok fyller kaffefiltren ingen funktion, tvärtom känns de som osammanhängande brottstycken, i stället för en dokumentation och dialog med dem som intresserat sig nog för att krångla sig ut på Djurgården.

Ett kaffefilter

Man jag kan förlåta kaffefiltren som gästbok. Och medan jag skriver det här funderar jag igen på var i huset ett av de stora verken kunde platsa. Allra helst det vita, verkligt långa, som likt en kunglig klänning släpar i marken. Men kommer igen fram till att huset är fullt. Rummet som kunde komma i fråga är nämligen redan upptaget – för där hänger en triptyk konstväv (Sven Ljunberg, Samtal i evigheten) och på motstående vägg – en enda stor konstväv (Bo Trankell, Work of art). Från HV. Oskattbara både dyrgripar och skatter som jag bevarar in i framtiden. För det är jag både stolt och tacksam.

LEYUN WANG
Separatutställning på HV Galleri, OBS 9 maj sista dagen.
Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera