Powerboats Abu Dhabi
Ett stadsrace med miljonpublik.

Har du en bucket list? Alltså en lista på saker du ska göra innan du dör? Det har jag… Om muskelbåtar och hur man går förbi kön på internationell nattklubb med pappa i spetsen.

En av punkterna på min bucket list (”Kick The Bucket” = Dö) är att tävla i Offshore Powerboat Racing – enorma motorbåtar, inte miljöklokt på något sätt, mycket spegelsolglasögon, ännu mer rika tjocka gubbar, och ännu lite mer coola båtar.

Om man nu gillar motorbåtar alls. Segelbåtsälskarna brukar vara snabba att anmärka hur dyr motorbåtsporten är. Hur man får en fantastisk segelbåt för samma peng som köper en medioker snålbåt på motorsidan. Och visst, det stämmer. Men jag har inte tänkt betala min båt själv.

Till sådant har man sponsorer.

Stefan Lill Lövis Johansson vann inte en enda tävling under sin långa F1-karriär, ändå höll han sig kvar i toppcirkusen år efter år efter år. Många undrade hur. Han hade 73 starter när han la av, med noll pole position och noll förstaplatser. Som bäst blev han elva, 1994.

Stefan Lill Lövis Johansson
Lill Lövis

Ändå körde han för både Ferrari och McLaren. Hur? Svaret är en enormt tilldragande personlighet och ett fantastiskt munläder. Läs gott om sponsorer. Sponsorpengar som inte övergav Lill Lövis ens ett uselt år.

Och min tanke är, kan han, så kan jag. Jag har levt hela mitt liv på åtminstone i delar ett välsmort munläder. Kanske har jag det från min far. En osannolikt övertygande man som kan få nästan hur eller vad han vill, nästan var han vill, nästan varje gång. Med vem som helst. Bara han är på humör…

Låna pengar av en främling, absolut? – Hur mycket vill du låna? Gå före den enorma kön in på nattklubben, med hela familjen? Sure thing.

Och så där fortsätter det. Den kraften ska jag ta och förvandla till en superbåt. Kanske inte en Miss Geico, men inte långt därifrån.

Miss Geico
Miss Geico på trailern. Katamaranskrov och inuti en enda stor gasturbin, en ratt och två säten. Sjufaldig världsmästare och hittills inte en enda allvarlig krasch.

Du har aldrig sett båtsport? Här är en nybörjarvideo som har allt

Vinna i Key West är det som gäller om man vill räknas i den amerikanska powerboatvärlden. Och det vill man ju. Tävlingen i videon ovan sker med båtar med samma specifikationer, så det är föraren och andremannen, som sköter gas/broms (broms är att sluta gasa), som avgör vem som kommer i mål och inte.

Det är inte de kraftfullaste båtarna som tävlar i cuperna, inte de vackraste heller. Men det är intressant att titta på, eftersom även här sållar talang och skicklighet agnarna från vetet. Så, nej, det räcker inte med bara pengar, du vinner inte ändå.

Cinzano Powerboat
Hjälm, armbågsskydd, knäskydd, livsuppehållande system. Allt möjligt krävs på sjön i den här farten. Tyvärr händer ändå relativt ofta dödsolyckor.

Roslagsloppet en svensk motsvarighet

Jag räknar med att det kommer att vara tillräckligt spännande, svårt, svettigt, dyrt och panikslaget för att räcka utmärkt.

Jag är uppvuxen med somrar i Stockholms skärgård. Här äger varje år Roslagsloppet rum, det närmaste vi kommer en muskelbåttävling i Sverige. Och detta är mitt etappmål, att tävla med en båt 2017 i Roslagsloppet.

I år gäller planering, nästa år skaffa sponsorer och båt. 2017 tävla. Jag räknar med att det kommer att vara tillräckligt spännande, svårt, svettigt, dyrt och panikslaget för att räcka utmärkt. Klarar jag sen detta är jag ett steg närmare målet på min bucket list.

Roslagsloppet 2014
Roslagsloppet. Viktor Jansson och Sebastian Högberg i fjolårets race. Foto © PBZ.

Dyrt och onödigt?

Säkert, men det är många andra sporter också. Kanske får vi möjlighet att klimatkompensera båten, plantera träd för varje sjömil träning eller tävling vi tillryggalägger. För bensin drar de tyvärr, båtarna. En svensk variant på muskelbåt, som den ovan, drar dock en bråkdel av en stor offshorebåt.

De snabbaste har turbindrift, som Miss Geico, och där finns sparsamt med uppgifter kring förbrukning och tekniska data överhuvudtaget. Men en standard offshorebåt modell större drar mellan 30–40 liter per sjömål vid full gas. En sjömil är 1 852 meter, så omräknat till en ”normal förbrukning”, som vi tänker för en bil, blir det cirka 200 liter/milen. Många träd blir det…

I alla fall, en bucket list ska ha håriga mål. Vad är annars meningen. Hoppas ni följer mig på resan mot den ultimata styrningen, den av en Offshore Powerboat. Nästa vecka har jag mitt första möte rörande projekt Roslagsloppet 2017. Önska mig lycka till!

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera