Pepsi Max
Jesper Odelius skriver om bra och dåliga slogans.

Slogans är ofta töntiga, ibland obegripliga, och så någon enstaka gång absolut briljanta. Men normalfallet är en krystad konstruktion som inte ens de egna leden uppskattar.

Må så vara, det är inte världens viktigaste sak, en slogan. Men i och med all reklam vi tar emot, på allt från kundvagnar till teve, kan en usel slogan riktigt förorena ditt liv. Här listar jag fem riktiga bottennapp och så fyra lysande undantag.

5 USLA SLOGANS

1. Att läsa är att resa (Akademibokhandeln)

Akademibokhandeln - Att läsa är att resa
”Att läsa är att resa”. Klas Östergren nappade i alla fall.

Extremt larvigt av Akademibokhandeln. Att i paniken över hur bokköparna sviker vända sig till något så totalt utslitet. Ännu värre är hur Klas Östergren gör en sell out och tolkar (!) denna ruttna slogan på en sida på Akademibokhandelns webbplats.

2. Kommunen med stake (Arvika)

Arvika
Välkommen till Arvika, kommunen med stake.

Jag kan inte komma på någon anledning att besöka Arvika. Och efter att ha försökt ta in kommunens slogan ”Kommunen med stake” finner jag ännu färre anledningar att ens tänka på den delen av Sverige. Karlstad är en tillräckligt tråkig stad. Hur ska då Arvika vara? Och med en stake på det?? Jag säger nej tack.

3. Jag äger (Coop)

Coop-kasse
En ägig Coopkasse.

Medlöperi ligger i tiden. Så att Coop sänker sig till lägre än gräsrotsnivå med sitt putslusteri är inte mer än följdriktigt. Coop är ju folkets märke, så varför inte arbeta folkligt också i marknadskommunikationen. Budskapet går i alla fall fram, det får medges. Att medlemmarna äger Coop. Vad det nu tjänar till med tanke på KF:s årliga brakförluster – bland annat som ett resultat av återbäring till medlemmarna. Det äger inte så mycket, snarare suger det. På Elinor Fredriksons blogg finns ett roligt litet inlägg om ”Jag äger” som jag utgår från är sarkastiskt.

4. Discover your smile (Fritidsresor)

Tui Airplane
Ombord kan du köpa lotter, få restless legs och dammallergi. Man får le åt det.

”För den som slutat le – res med Fritidsresor.” Den sloganen hade varit bättre, i alla fall på den svenska marknaden. Säkert delas sloganen mellan alla bolag i jättelika TUI som äger varumärket Fritidsresor, därav engelskan. Men det förlåter ingenting. Sloganen lyckas vara både hycklande och pretentiös samtidigt. När allt ändå bara handlar om cold cash, buffématen på din All Inclusive är prispressad i botten och flygvärdinnorna gråter på flygplanstoaletten.

5. Fresh thinking better cars (Opel)

Opel Vectra
Världens. Tråkigaste. Bil.

Opel är tråkigheten förkroppsligad i ett bilmärke. Den som inte kan någonting minsta lilla om bilar, inte ens är en yttepyttegnutta intresserad, brukar välja mellan två bilmodeller:

• Opel Vectra
• Ford Focus

Förstås kan man hävda förnuftets seger när bara rationella argument får råda inför bilvalet. Men en bil är ju så mycket mer än förlyttning från A till B! Och även då, under förflyttningen, är det viktigt att åka med stil. Njuta och må bra! Det går inte i en Opel. Och företaget verkar veta om det själva. Lyssna på osäkerheten i ”Nytänk och bättre bilar” (Fresh thinking better cars). En annan Opelslogan är Look at Opel now! Översättning: Kolla på Opel nu, ge oss en sista chans.

OCH 4 BRILJANTA SLOGANS

1. Innovation (3M)

3M
3M-logotypen är en av världens mest kända.

Så enkelt. Så fruktansvärt genialt och modigt.

2. Impossible is nothing (Adidas)

Den säger allt. ATG:s Vinnie (vad ska kusen annars heta?) har lånat den här till sin kampanj ”Ingen dröm är för stor”.

3. Change the Script (Pepsi)

1996 bestämdes att Pepsis gamla slogan ”The Choice of a New Generation” (”, snälla…”) skulle gå i graven. Lika bra det, eftersom den placerade Pepsi bestämt och för evigt i kölvattnet efter ettan Coca Cola. Den nya sloganen, Change the Script, innehöll i stället både attack och en uppmaning till handling. Det var att aktivera konsumenterna, 15 år före sociala kampanjer på Facebook.

4. Plötsligt händer det (Triss)

Trisslott
En skrapad trisslott utan vinst (25 kr räknas inte) är inte så het. Men nästa lott kanske?

Hemskt ful egentligen, eftersom den får dig att fortsätta spela. Bingolotto kör en fulvariant, ”Sitt inte lottlös”. Den är bara plump.

 

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera