Lotte Forsfält Akryl
Jesper Odelius skriver om auktionstipsen som gör att du vinner rätt auktioner.

Har du bjudit någon gång på Tradera bara för att se auktionen bortrövad av någon lurig typ i sista sekunden? En budgivare, inte sällan ny i budhistoriken, kliver in några sekunder innan auktionen stänger och höjer budet med minimibeloppet – och vips har du tappat ditt favvoobjekt.

Kanske gick ”ditt” objekt för några kronor mer än du bjudit som maxbud. HATA! Irriterande är bara förnamnet och fenomenet kallas auction sniping.

Det har gått så långt att flera stora auktionssajter har infört eller överväger olika sanktionsmekanismer. En sådan mekanism är en hemlig sluttid. Auktionen stänger då inte på ett exakt klockslag, till exempel 23 maj kl 18.12, utan i stället 23 maj mellan kl 18–20.

Förstås gäller auction sniping bara de verkligt heta auktionerna, och mycket där ute får du bjuda på helt i fred. Ofta är jag enda budgivare när auktionen stänger, och kan göra verkliga fynd. Jag ska ge dig tre bra tips om hur du gör för att ropa hem ditt objekt utan strul och till ett bra pris.

Två kick-ass sängbord
Två kick-ass sängbord för 400 kronor. Och nej, det är inte sågspån och lim i benen, utan stenhård supertätvuxen ask. Ett av alla fynd som finns där ute, bara du vet var och hur du ska leta…

Jespers tre säkra nätauktionstips

1. Leta efter auktioner med felstavningar i objektsbeskrivningen

Felstavningar eller slarviga eller felaktiva objektsbeskrivningar är vanligt och kan vara guld värt för dig som bjuder. Ligger auktionen i en kategori med många objekt är sannolikheten stor att auktionssugna inte letar igenom hela kategorin utan i stället använder auktionssajtens sökfunktion. Och söken på sajterna är ofta undermåliga – de missar auktionen som du som sliter lite extra hittar genom att gå igenom sida för sida för sida… Och, Ta da! Du kan ropa hem ett objekt långt under marknadsvärdet.

2. Leta efter auktionsobjekt på ”fel” auktionssajter

Inte sällan hittar den som letar objekt som inte hör hemma på auktionssajten där objektet ligger till försäljning. Det handlar då oftast om en okunnig privat säljare som lagt ut objektet till försäljning på en plats där typkunden kanske inte tittar. Ett exempel är faktiskt Blocket (även om det inte är en auktionssajt), där det, tro det eller ej, går att göra fynd. Ett annat exempel på sajter där du kan fynda är auktionshus ute i landet, men bäst är sajter där säljaren själv lägger ut objekt till försäljning. Tradera kan också vara värt att bevaka. Det är som med antikvariat eller antikvitetsaffärer – du måste titta ofta för att hitta något. Nio gånger av tio är det bara skräp, men sen dyker guldkornet upp som du har jagat.

3. Leta konkursauktioner

Det finns ett antal firmor som har specialiserat sig på konkursauktioner. Där kan du hitta objekt som lagts ut till försäljning både aningslöst och ointresserat. Det går att göra våldsamma fynd, men det kan också dra iväg och bli dyrt. Det som brukar bli dyrt är objekt som många kan relatera till. Undvik de mest kända och nu populära formgivarna och undvik designklassiker. Leta i stället efter udda möblemang och bra konst. Ofta måste du både betala och hämta på plats, vilket kan vara nog så knöligt. Köper du av etablerade auktionshus kan du i stället ordna frakt i lugn och ro.

Genvägen: Bukowskis Market och Lauritz

Så finns förstås alltid genvägar att ta, två sådana är Bukowskis Market och Lauritz.com, sajter som bör vara ditt smör och bröd om du är intresserad av vintage design och objekt. Min egen favorit är Bukowskis Market och för att visa hur mycket intressant du hittar tänkte jag bjuda på en liten odysée aktuella objekt.

[divider]Akryl Lotte Forsfält[/divider]

Lotte Forsfält akryl
Akryl ”Komposition” signerad Lotte Forsfält, 174 x 138 cm. Häng den i sovrummet och dröm sött. Ropas in för småpengar. 300 kr

[divider]Brabo tuggummiautomat[/divider]

Brabo tuggummiautomat
Har du ett pojkrum extra i villan eller glada barn att göra lyckliga? Köp hem lite tuggummi och billiga studsbollar och proppa i din egen Brabo, håll isär vad som är vad bara. Eller ställ den i salongen som en conversation piece. 1.000 kr. (Hittar du den i skojarhandeln, som säljer inredning till konceptkrogar och rekvisitsa till filminspelningar får du lägga på en nolla.)

[divider]”Duett” Ikea 1970-tal[/divider]

Ikea Duett
Kultdesign från Ikea i toppskick. Läskigt snygg fönster- eller punktbelysning i aluminum. Dansk design med framtiden för sig, räkna med att Duett blir dyrare med åren. Design: Bent Boysen. 950 kr för två

[divider]6 st Sjuan till vrakpris[/divider]

AJ Sjuan
Sex styck Sjuan, delvis hårt slitna, men slitage är ballare än nytt. Och priset är en tredjedel av vad Sköna Hem-läsaren är beredd att betala för vintage. Ska du ha nya får du slanta 24.000 kr… 3.000 kr för 6 st

[divider]Växasäng järn, ca år 1900[/divider]

Växasäng järn 1900
Hoppa över Ikeas hemska växasängsortiment och ropa hem den här sekelskiftesskönheten med vintermotiv. 921 kronor

[divider]Sideboard, spara 60 000 kronor![/divider]

Sideboard Tokyo
Sideboard Tokyo i NK:s Trivaserie. Vansinnigt snygg och hantverk som aldrig kommer tillbaka. Och 60.000 kronor billigare än CH825 som jag också gillar! 3.000 kr

[divider]Villery & Boch vinglas 23 cm 11 st[/divider]

Villeroy Boch vinglas
11 utomordenliga vinglas från Villeroy & Boch, utan nagg, någon repa. Löjligt billigt för bättre glas än du kan köpa i dag. 400 kr för 11 st

[divider]Rutschkana, 1970-tal, Artek[/divider]

Rutschkana Artek
Hyperdesignad barnmöbel från finska Artek, som måste ha gjort ett undantag från sin typiska dyrmöbel för hem och kontor-stringens med den här karamellen. Jag har aldrig sett den förut. 1.860 kr

[divider]Luxus modell 555, 1950-tal[/divider]

Luxus 555
Bröderna Uno och Östen Kristiansson ritade modell 555 för Luxus i mitten av 1950-talet. En larvigt snygg armatur, passar ALLA Stockholmshem. Köp den till garaget, roligare än en kristallkrona över Porschen. 2.200 kr
Jesper Odelius
Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera