BMW Isetta
När jag ser den här bilden vill jag skrika rakt ut: – Allt var bättre förr!!! Men det vet jag ju att det inte var.

Har du familj och inte tillhör trädkramarextremvänstern har du märkt hur viktig bilen är i galleriasamhället: inget går att uträtta utan en transport. Så plötsligt, behovet av en andrabil. Här får du sex tips på andrabilar med knorr.

[divider]1968 Dodge Charger[/divider]

Dodge Charger 1968
Den ultimata Maskinen. Svart eller orange. Alltid utställningsskick, inget annat accepteras. En fin bil med matching numbers kan kosta hur mycket som helst. När jag köper min ligger budget på 225 000 kronor. Detaljer och slutfix ordnar jag själv. I nästa liv alltså.

DODGE CHARGER. Åk med stil. Varför ska blöjorna åka Fiat Tipo eller solblekt Renault Clio? Gör andrabilen till förstabil. Rulla inte för långa sträckor bara, bränsletörsten är häftig och nackstöd går inte att eftermontera. Så håll avstånden och lätt på gasen. Pris: 228 000 till 440 000 kronor beroende på skick. Men räkna med att få pengarna tillbaka, eller mer, när du säljer.

[divider]BMW Isetta[/divider]

BMW Isetta
När jag ser den här bilden vill jag skrika rakt ut: – Allt var bättre förr!!! Men det vet jag ju att det inte var.

BMW ISETTA. En täckt motorcykel och inte mycket mer. Men modellen blev populär både i Sverige och utomlands. 12 hästkrafter ger 85 kilometer i timmen i toppfart. Det räcker, det här är inget för motorvägen. Ett italienskt bygge som licenstillverkades av BMW. Välj röd eller duvblå. Pris: 180 000 till 220 000 beroende på skick och modell. De trehjuliga kostar mer.

[divider]Fiat 500[/divider]

Fiat 500
En Fiat 500 är Enzos expeditionsbil i Det stora blå. Bara en sån sak.

FIAT 500. Den riktiga Fiat 500 har ingenting gemensamt med dagens retrokoloss som också går under handelsnamnet Fiat 500 (första modellår 2007). Ur-500:an fanns i produktion från 1957–1975 och marknadsfördes som en stadsbil. Den blev snabbt mycket populär och får ses som Italiens svar på fransmännens Citroën CV2, en billig, enkel bil för folket, men ändå med charm och design. Krocksäkerheten är obefintlig, spetsad på rattstången uppkörd halvvägs genom takluckan är inget otänkbart scenario vid en kollision. Men snygg är den och lättparkerad. Pris: 60 000–100 000 kr.

[divider]1970 Porsche 911 Targa Sport[/divider]

Porsche 911 Targa 1970
Här är allt rätt, utom möjligen färgen. Modellår 1970, en Porsche 911, och modell Targa. Tag två om plånboken tillåter.

PORSCHE 911 TARGA. Sporten är dyrare än vanliga E-modellen, räkna med från 550 000 kronor för en bra E-modell, medan en bra S kostar från 800 000 kr. För det får du mellan 170–200 hästkrafter i en sexcylindrig motor som räknas till det bästa Porsche har byggt. Bilen är mycket lätt, så prestanda är våghalsiga, särskilt med den tveksamma väghållningen inräknad. Men ska du bara ta den till Ängby Torg t/r för att handla goda ostar och prata lite väder är den det perfekta valet. Pris: 550 000–1 100 000 kr beroende på modell, utrustning och skick.

[divider]VW Karmann Ghia[/divider]

Volkswagen Karmann Ghia
Cabbat är modellen i denna tyska bubbla i sportvagnsförklädnad. Varning för att ta ut den i högre farter i regnväder.

VW KARMANN GHIA. Handbyggda karosser på ett folkabubblachassi låter som en kitcar. Men inte. Volkswagen Karmann Ghia tillverkades mellan 1955 och 1974. Den blev extremt populär i USA, där ett stort antal bilar fortarande rullar. Med tiden blev dragen av BMW allt tydligare och modellen förlorade både charm och självförtroende. Finast är bilarna runt 1960 där ett bra exemplar i rätt färg ändå kostar överkomligt, runt 60 000–80 000 kr. Men kika på Blocket och fynda en röd pärla med lagoma rosthål. Sen fixar du en vinter, tvättar, vaxar och rullar ut i solen. Cabbat, givetvis.

[divider]Alfa Romeo Giulietta[/divider]

Alfa Romeo Giulietta
Vacker och med klass, Alfa Romeo Giulietta 2014.

ALFA ROMEO GIULIETTA. Den enda moderna bilen i samlingen och den första Alfa Romeo där det räcker med en bil. Annars funkar Alfa Romeo som Ferrari, du behöver två bilar, en att köra när den andra är på verkstad. Giulietta har en minst lika vacker föregångare, lika fyrkantig som denna är rund. Häpnadsväckande design från Italien, och den här gången med teknik som sitter kvar i bilen. Köp den. Pris: 300 000–450 000 kr beroende på modell och utrustning.

Kommentera! Vad vill du ta för bil till Coop Forum för att handla knäcke? Har jag missat din favorit? Kommentera gärna.

 

Jesper Odelius
Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

2 COMMENTS

  1. en el-bil!! Vilken som helst egentligen. Jag ha spanat på Renaults Zoe. Mest för att den är fin, det tekniska är jag inte så bra på.

Kommentera