Maria Montazami Zinfandel 2013
Jesper Odelius provar Maria Montazami Zinfandel 2013

Inte ens jag har missat fenomenet Maria Montazami. Och den här tisdagen var det dags att skölja ner lite Maria till det sörmländska droppandet. För här regnar det och vi loggar 14 grader den 28 juli – svensk högsommar.

Maria Montazami Zinfandel 2013
Maria Montazami Zinfandel 2013 är ett rödtjut med tofs, inte knorr. För 99 kronor är det minst 20 kronor för dyrt.

Buteljen inhandlades mest på kul och skruvkorken knäcktes fram på seneftermiddagen för ett glas eller två cocktailvin att dämpa nerverna med – huset innehåller sex spralliga barn som kurar regnet inomhus.

Första intrycket är en återhållen, för att inte säga liten doft. Jag funderar över om glasen – eller ska jag kalla dem krusen (jag är urusel på keramik) håller tillbaka vinet. Men en första klunk ger besked – det här är ett vin som inte levererar som den Zin för 99 kronor som svensken vant sig vid ska smaka generöst. Men Maria bjuder lite med armbågen, smaken är stängd och kort, men inte dålig.

Det smakar bättre bordsvin utan charm. ”Hallon och röda bär” som etiketten berättar om, står det, som jag tidigare skrivit om här på Stunder, på varenda vinetikett, så låt oss hoppa över denna utfyllnadskommunikation. Det här är ett ordinärt rödvin, regionstypiskt, som smakar en aning kryddighet, anis och russin.

Testpanelen får den distinka känslan att det här är ett vin som behöver lagras, men skruvkorken antyder annorlunda. Efter en stunds avsmakning sätter vi betyget 3 av 5. Det snällaste vi har att säga är ”lättdrucket” och ”förmodligen bättre till mat”.

SAMMANFATTNING Ett ordinärt bordsvin med ett premium på priset som varken motiveras av guldtofsen till köksgardinen eller Marias omsorgsfullt retuscherade porträtt på framsidesetiketten – som också är vinets största förtjänst. Vi bryter en vit ros till fotograferingen och tycker att bilden blir riktigt mysig.

REKOMMENDATION Avstå.

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.

Kommentera