Land Rover Discovery 4
Land Rover Discovery 4

Tre barn är det nya ”två” och fyra barn är det nya ”tre”. Men vad ska du ratta när familjen växer? Och vad får det kosta att åka bil?

Stora familjer betyder stora bilar.
Nätet kryllar av sidor som handlar om stora familjebilar och om vilket begagnatköp som är bäst. Det här visste jag nog redan om, jag är intresserad av bilar, men jag har blivit ytterligare varse genom att jag nu själv förmodligen ska byta bil.

Begagnat är bäst.
Hur man än vrider och vänder på det så är en ny bil – begagnad eller ej – en investering som sällan kan tas utan vidare. Du vill veta att du inte hoppar i galen tunna och du måste se till att ha råd. Och det senare, att ha råd, handlar enormt mycket om den totala ekonomin, vilket i sin tur handlar om att inte hoppa i galen tunna…

Hoppa i galen tunna – genom att välja en gammal eller exotisk bil.
Kliva snett när du handlar bil gör du enklast genom att välja en för gammal bil alternativt råka ut för ett måndagsexemplar. Eller genom att köpa en exotisk eller i Sverige kortlivad bilmodell där du får problem med allt från service och delar till andrahandsvärdet. Gällande andrahandsvärdet är det ju trevligt med ett rimligt inköp, det vill säga mycket bil för pengarna, läs lågt andrahandsvärde. Men du får då räkna med ännu sämre betalt för bilen när du själv i en framtid vill ur din bilaffär. För bilar med lågt andrahandsvärde rasar inte bara mycket i början utan vanligen ännu mycket mer när de blir ytterligare äldre.

Ett exempel på en bil som inte är värd många kronor efter ett antal år och kanske 18 000-20 000 mil på mätaren är en fransk familjebuss. Dess raka motsats är ”ursvensken” och arbetshästen Volvo XC90, som är svindyr på andrahandsmarknaden med ett värde som består. Även om också XC90 förstås fortsätter att minska i värde varefter åren går, modellen blir äldre jämfört med nyare uppdateringar och milen blir fel.

Den stora skillnaden på säg en Peugeot familjebuss och en Volvo XC90 märks när bilfirman ger dig ett bud vid inbyte. Medan Volvon med tur har behållit 50-60 % av nybilsvärdet kan du räkna med låga 10-20 % av nybilsvärdet hos Peugoten.

Hoppa över den nya bilen – om du inte känner dig rik.
Oavsett vilken bil du siktar in dig på så låt någon annan ta nybilssmällen. Det vill säga de hundratusen kronor eller mer som det ofta kostar bara att rulla ut en ny bil ur bilhallen. Nybilsköparen får förvisso en bil som ingen annan har använt, men kostar det så smakar det. Ett extremt exempel är Porsche Cayenne, där nybilspriset med lite utrustning inräknat normalt ligger runt miljonen eller över, med ett prisfall på 200 000-300 000 kronor bara du har vridit om tändningsnyckeln. Bilen fortsätter sedan att falla brant i pris och på Blocket vimlar det av billiga Cayenner. Den inbitne porscheägaren vill helt enkelt köra nytt.

Bilen är viktig – nio av tio resor sker på väg.
Nio av tio persontransporter i Sverige sker på väg (och andelen ökar). Den tionde delas mellan tunnelbana, spårväg, båt, flyg och tåg. Så att bilen är viktig lyser igenom all politisk ”grön” retorik. Styrmedel som att inte planera p-platser när det byggs nya bostadsområden skapar olust och sura väljare snarare än människor nyfikna på nya transportsätt.

Som jag har skrivit tidigare här på Stunder om familjens alternativa andrabil: försök att leva som barnfamilj utan bil i ett samhälle där all lokal service har förintats och där dagsschemat är så späckat att en enda liten extrahändelse stjälper hela lasset. Omöjligt. Förstås går det nu bra att invända att barnens aktiviteter kan prioriteras ner, att det går att näthandla mat, lifta längs E4:an till leklandet. Men sånt biter inte på mig. Jag står mitt i familjelivets brusande flod av vardagshändelser och jag tänker inte kämpa emot.

Cykelkärra med barn
Hoppa över bussen, cykla med barnen i stället. Dock knepigare ju fler man blir.

Bara en (1) minut långsammare med cykeln.
Enligt Google får jag investera 1 timme och 26 minuter (om bytena klaffar) i att ta mig till vännerna i Trångsund för lite häng och fika med först buss sedan pendeltåg. Not gonna happen. Då tar jag hellre cykeln och kommer fram en minut (!) senare med en massa skön motion i kroppen. Men inte heller det biter på mig, inte när det tar exakt en timme mindre att ta bilen (27 minuter med bil). Då får dessutom hela familjen plats, fyra barn och två vuxna, försök med den på cykel…

  1. Köp dyrare än vad du hade tänkt dig. Snåla in på något annat, hoppa över sommarsemestern det året, så att ni har råd till den obligatoriska kontantinsatsen om 20 procent. En dyrare bil kommer att ge er glädje, snarare än huvudbry och den kommer att vara mer värd när ni säljer.
  2. Köp krocksäkert, allt som glimmar är inte guld. Alla stora bilar ger inte automatiskt skydd i kraft av sin storlek när det smäller. Ökända dödsfällor är till exempel Chrysler Voyager och amerikanska Jeep.

3 exempel på 7-sitsigt som håller för 2 + 4

Audi Q7
Audi Q7

Audi Q7 – ”liten” och svindyr, men kvalitet i särklass och sportig till tusen, mest för stan.

Toyota Landcruiser
Toyota Landcruiser

Totoya Landcruiser – ännu dyrare än Q7, extremt kompetent äventyrsvagn, stan eller landet eller lergropen, du väljer. Besvärande anonym design och ett tråkigt varumärke är minussidan.

Fiat Freemont
Fiat Freemont

Fiat Freemont – egentligen en jänkare gjord i Sydkorea, men vad gör det? Billig och enkel med bra renommé och hyggligt andrahandsvärde. Dessutom befriad från komplicerade saker som Audi Q7:s fyrhjulsstyrning som kan kosta femsiffrigt att åtgärda om det vill sig illa.

Land Rover Discovery 4
Land Rover Discovery 4

Jag skulle också vilja lägga till min egen bil till listan, Land Rover Discovery, men trots att bilen i sig är det bästa som går att köra och också absolut störst lämnar ägandet en del att önska vad gäller storlek på plånboken: Land Rover Discovery är dyr att köpa och våldsamt dyr att äga. Men förstås: alldeles, alldeles underbar.

 

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.