Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Jesper Odelius skriver drömbilar: I dag Mercedes Benz CLS Shooting Brake

Mercedes är gubbigt. Åtminstone de flesta modeller dras hur märket än knixar och trixar med den stämpeln. Kanske är det som med Porsche: att ägarna måste nå några och femtio för att komma upp i löneligan där man har råd med bilen.

Inget av märkena arbetar heller med livsstilsreklam: det syns varken människor eller bekanta sociala miljöer när Mercedes och Porsche gör reklam. I stället är det fokus på maskinen. Porsche arbetar gärna med kringmiljöer i form av vackra scenerier. Mercedes fotograferar i studio.

För mig berättar det att båda bilarna köps av en publik som redan har valt livsstil.

CLS 500 Shooting Brake
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake – sköna lyktor för sköna slantar

Shooting Brake är en gammaldags term för ett karosseri som medgav transport av jaktsällskap. I dag används det i betydelsen stationsvagn eller kombi i lyxbilssegmentet. Och Mercedes-Benz CLS Shooting Brake är en lyxbil, även om insteget är något så när habila 539.000 kronor. Men då får du inte mycket mer än fyra hjul, enklaste motorn och en ratt.

Med tillbehören du bara måste ha kostar bilen närmare en miljon när du har plockat färdigt. Och för en bil som är en mycket liten kombi, låt oss kalla det en entusiastkombi, är det mycket pengar.

Pappas pendlarbil, mammas hundkoja – bilismen cementerar våra fördomar

Det här är knappast familjens förstabil, snarare pappas pendlarbil. Eller mammas, om nu mamma vill styra Mercedes. Jag tvivlar, kvinnor har en tendens att välja roligare, smartare och billigare bilar än männen.

Dessutom är CLS:en stor, riktigt stor, nästan fem meter lång och närmare två meter bred, inget att pressa ner i något av storstadens trånga privata P-hus. Nej, då är Mini, nya VW bubbla eller Porsche 911 bättre kvinnobilar – Minin för TV4-kvinnan, VW-bubblan för redaktören på Sköna Hem och Porsche 911 för förvaltaren på East Capital.

Designo Interior Classic Röd/Svart
Designo Interior Classic Röd/Svart är ett av de bättre tillvalen

Lyx som inte är Mercedesdiskret

Mercedes skriver själva att CLS handlar om lyx. Annars brukar tillverkaren använda L-ordet sparsamt. Det anses reta upp hållbarhetsjournalister och skrämma bort förstagångsköpare. För Mercedes är det inte heller ett särskilt diskret ord, diskret och elegant hör annars till märkets kärnvärden.

Men över just CLS råder ingenting diskret, tvärtom är det en bil du väljer för att synas. Så skriver också Teknikens Värld i en test mot slutet där CLS:en ställs mot betydligt billigare och mer praktiska E-klass:

”Vill man ha kombi och Mercedes är det E-klass som gäller. 1.950 liter fyrkantigt bagageutrymme och med motsvarande motor hela 145.000 kronor billigare. Men då har du förstås inte grannarnas ögon på dig på samma sätt som med en CLS Shooting Brake. Och det var väl det du ville?”

Det är en perfekt sammanfattning av vad den irrationellaste av affärer (våra bilaffärer) handlar om: känsla, inte förnuft. Inte ens Skoda köps på förnuft.

Ett förnuftigt bilköp hade nämligen varit en Volvo, med en mycket bättre totalekonomi än Skoda, men känslan av ”grön” budgetbil och antibilismståndpunkt går inte att motstå för Skodaägaren, och så blev det affär. På känslogrunder, igen.

Mercedes-Benz Shooting Brake
En provkörning värd namnet: Mercedes-Benz CLS Shooting Brake i AMG-styling med tillvald AMG-fälg svart/eker (+24.800 kr för fälgen)

Se på bilderna på den här bilen och hör poesin. Hör motorsången och känn doften av dyrbart rengöringsmedel där du ligger på knä och pillar med smutsen på de stora bromsoken med din uppsättning Te Pe-tandborstar reserverade för jobbet.

För de flesta som köper CLS Shooting Brake är entusiaster som gillar rena bilar. Och förstås kan bilen lämnas på en bättre tvätt, men jobbet blir alltid bäst för egen hand och entusiasten älskar dessutom att pyssla med ögonstenen.

Distronic Plus
Distronic Plus är prisvärd elektronik med syftet att hålla dig vid liv. Köp!

Från 539.000 kr till 1.273.750 kr med några musklick

”Min” bil på bilderna har den stora bensinmotorn, en V8 på 557 hk med vrid som en pistmaskin. Dessutom är det AMG63-modellen och med följande tillval:

• AMG Nightpaket (fräckare exteriör), 10.950 kr,
• Designo interiör Classicröd/Svart, 16.100 kr,
• DISTRONIC PLUS-paket, 25.900 kr.

Distronic plus (som mer märks än syns) innehåller bland annat avancerad bromsassistans, vilket kan vara nog så viktigt när du som högfartsrookie måste hejda snabbt utan en sladd som lindar dig runt något av våra svenska dikens alla träd.

Distronicpaketet innehåller dessutom en farthållare med avståndsreglering, det bästa sättet att inte köra på kompisen framför en trött mötesdag på väg hem till expat-Järna längs E4:an.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Knappast plats för bössorna, men en snygg bag eller två i struts och sen järnet till Aspa Herrgård, ja, då är det här den perfekta bilen.

Så vad kostar bilen?

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake med extrautrustning och rolig motor: 1.273.750 kr. Vem sa att det var billigt?

Nästa drömbil – Audi R8

Framöver kommer en recension av drömbilen Audi R8. Håll ut!

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.