Porsche 911 RSR

Den som funderar på en ny Porsche 911 kan välja vilken modell som helst, från instegsmodellen S till ikonen Turbo. Oavsett får du räkna med ett slukhål i plånboken, smakar det så kostar det.

Nu är en Porsche rena fyndpåsen jämfört med att köra italienskt fullblod, som Ferrari. Där får du räkna med exotiska fel och inte sällan sexsiffriga verkstadsnotor. Bor du dessutom ute i landet kan du räkna in en hotellövernattning på omkostnadskontot – Ferrariverkstäderna i Bräkne-Hoby räknas på ena handens fingrar.

Men ändå, kanske är drömbilen trots allt en candyröd Ferrari snarare än alla Porsche som stockholmstrafiken kryllar av, tänker du. Låt mig berätta något: du har fel.

Porsche 911 RSR
Ta en repa på banan bara om du har råd att krascha – och laga.

Porsche 911 RSR – total dominans

Jag har aldrig begripit idén med en banbil som är en personbil, som 911 GT3. Den är bara dyrare än Turbon, stötigare och med sämre andrahandsvärde. Och, viktigare, den är lika lite motorsport som Ferrari och kitcarliknande rosa Lamborghini. Det du söker är i stället Porsche 911 RSR, veckans drömbil här på Stunder av Lycka.

En tävlingsmaskin Made in Germany

Tyskarna kan, får man ändå säga. Omdömet kan tydligen grumlas också här, jag tänker på Volkswagens hjärnsläpp, men när Sveriges tråkigaste bil VW Passat måste väga in som snålförbrukare för att komma ifråga i brunsåssverige kan Porsche 911 RSR bara leva livet som våldsamt dyr leksak.

Porsche 911 RSR
Alla rutor, allt glas, är gjort i polykarbonat. Lätt, tåligt, okrossbart.

Byggd för att köras hårt – och länge

Att få hem en egen 911 RSR blir inte det lättaste. Men det handlar ju trots allt om drömbilen här. Så börja med ett studiebesök på Le Mans 24-timmars. Gillar du fortfarande bilen kan du slå Porsche en signal.

911 RSR byggs för hand och allt är som bekant till salu, bara priset är rätt. Och för pengarna får du det bästa som går att bygga i motorsportväg.

Porsche 911 RSR
Kapow! Bredare, fetare, längre. Och dyrare. Men drömma går ju.
Porsche 911
Omisskänliga släktdrag markerar ett mod att inte kasta ängsliga blickar åt sidorna.

Bättre än McLaren och Koenigsegg

Bättre än en McLaren, way mycket bättre än en Koenigsegg, vad vi än tänker och tycker om vårt svenska under. För här vilar handbygget på en solid grund av femtio år 911 serieproduktion. Med all lärdom som kommer av det.

Det är därför Porschen snurrar medan Ferrarin står på verkstaden och McLarenägaren använder sin bil som drinkunderlägg.

Dessutom är hantverket fascinerande. Bilen är handbyggd, bredare än alla andra 911, och längre. Men fortfarande med svansmotor som i den billigaste instegsmodellen, och som för femtio år sedan, då en Porsche 911 bara med svårigheter kunde hållas kvar på vägen när det började svänga. Kanske inte det smartaste i en mittmotordominerad motorsportcirkus, men det är orubbligt Porsche-DNA och det sållar agnarna från vetet.

Kolfibern är äkta kolfiber och sitter överallt. Har du som jag lagt upp kolfiber för hand någon gång vet du vilket helvete det är. Självklart lär man sig och blir bättre, men det är svårt, det tar tid och det är bland det giftigaste du kan arbeta med.

Ändå är kolfibern lowtechdelen av den här bilen. Det verkligt spännande sitter i motorblocket. Och vid ratten. För där sitter ju du, eller hur. Ge det några år bara!

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.