Lotus Esprit

En kilformad raket på fyra hjul, det är Lotus Esprit. Växellåda från en Citroën, kaross i plast, ett infernaliskt kupéljud och obefintlig utsikt från förarplatsen borde ha skrotat Lotus Esprit redan på ritbordet, men bilen klarade sig mot alla odds i nästan trettio år.

Den originella designen har tilltalat filmmakare i omgångar. Kanske allra mest berömd är scenen i Pretty Woman där Richard Gere i en silverfärgad Lotus Esprit Turbo plockar upp Julia Roberts. Men det som gjorde bilen världsberömd var medverkan i två Bondfilmer. Den som ville slanta en dryg miljon för en bil efter det fick stå på väntelista – i tre år.

Det går fortfarande utmärkt att bli ägare till en Lotus Esprit, men den sista bilen någonsin färdigställdes den 20 februari 2004. Handbyggd som alla andra, i Hethel i England. Handbyggd låter gulligt, men byggkvaliteten har alltid varit ett problem med Lotus Esprit.

Dålig passning i karosseriet, jag skulle säga bara överträffat av italienska Ducatis motorcyklar där delarna endast med våld och många skruvar passar ihop, usel driftekonomi kopplat till olika läckage, otäta topplock, en fenomenal oljetörst och – också på italienskt manér – oprecisa växellådor som inte sällan byttes både en och två gånger under bilens första tre-fyra år.

Lotus Esprit
Den pippigula Esprit Turbo V8 kostade som dåtidens Porsche 911 Turbo eller Ferrari 355. Medan Porsche bjöd på kvalitet och mördande prestanda kom åtminstone Lotus Esprit inte långt efter vad gällde toppfart och acceleration. Men byggkvaliteten var usel och mittmotorns otäcka vinande gjorde kupén till en plåga. Här fanns inte plats för något härligt V8-muller, Lotus ingenjörer trimmade i stället motorn till att tända och uppföra sig som en fyra (precis som Ferrari).
Lotus Esprit
De första årens Lotus Esprit hade en relativt blygsam radfyra under huven, men eftersom bilen väger hälften mot en personbil var prestanda extrema. Bilen var mycket svårkörd och många hamnade i diket.

I den här bilen ser du framåt, inget annat – i 282 km/h

En pippigul Lotus Esprit Turbo V8 står allt jämt på mångas önskelista och fina exemplar kostar stora pengar, framför allt att hålla rullande. Jag fastnade för bilen första gången jag satte mig i den. Man sitter extremt nära marken, stolen kramar som en mamba, växelspaken uppför sig som en C64-joystick och sikten bakåt talar om för dig att i den här bilen ser du framåt, inget annat.

Lotus Esprit konceptstudie
New Lotus Esprit – endast som lermodell och på ritborden hos Lotus – rykten om bilens vara eller icke-vara cirkulerar ständigt på nätet.

Jag är inte känd för förnuftiga hobbies eller smarta motorcykel- och bilköp, jag handlar med hjärtat, men inte ens yours truly har ägt en Lotus Esprit och det är inget som jag ångrar. Men när jag så ser konceptbilar där Lotusfirman i dagens reinkarnation kämpar med att få fram en ny Esprit Turbo blir jag plötsligt osäker – tänk om den där pärlemorkaramellen faktiskt kom i produktion. Då vet jag inte längre, kanske man skulle beställa en ändå…

Jesper Odelius

Jesper Odelius är en av grundarna av Stunder av Lycka. Han skriver om vin, mat, stil, samhälle och snygg, rolig teknik. Han är också ditt öra mot marken när det gäller nya trender, föreläser regelbundet om kommunikation och reklam. Han har skrivit boken Coacha dig själv.